« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Sobota, 27 kwietnia 2024 r., imieniny Teofila, Zyty, Żywisława

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Skrzynka skarg: w ostatniej chwili zauważyłem rowerzystę (wideo)

Fot. kadr z filmuFot. kadr z filmuSkrzynka skarg, pochwał i pomysłów:
1 lutego wracałem późno do Ostrołęki. Na rondzie im. Księcia Siemowita III, przy restauracji McDonald's, w ostatniej chwili dostrzegłem jadącego rowerzystę. Mężczyzna był niewidoczny i nie miał odblasków.

Człowiek kierujący jednośladem ubrany był w ciemne ubrania, nie posiadał odblasków, a światła na rowerze były niewidoczne. Kolizji na szczęście udało się uniknąć. W rozmowie w rowerzystą rzeczywiście okazało się, że jednoślad posiada białe światło zamontowane na sterze, ale z samochodu było ono zupełnie niewidoczne. Mam pytanie do policji lub kogoś kompetentnego w temacie ruchu drogowego czy są jakieś wymogi odnośnie jakości lamp rowerowych? Okazuje się, że tanie światełka z marketu wcale nie pomagają.

Odpowiada Grzegorz Milewski, radny miasta Ostrołęki i egzaminator WORD w Ostrołęce:
Kierujący rowerem zgodnie z art. 51 ust. 6 Ustawy prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2012r. poz. 1137 z późn. zm) w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu. Szczegółowo kwestię oświetlenia roweru reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stanowiące załącznik do Obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju (tekst jednolity: Dz. U z 2015r. poz. 305 z późn. zm).
Zgodnie z w/w rozporządzeniem rower powinien być wyposażony w m.in.:
- co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej - z przodu,
- co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej - z tyłu.
Światła roweru w myśl § 56 powinny odpowiadać następującym warunkom:
- światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m (w rowerze dopuszcza się migające światła pozycyjne),
- w przypadku roweru powinny być umieszczone nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni,
- światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu.
Ponadto m.in. w rowerze dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy białej z przodu roweru oraz barwy żółtej samochodowej na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne co najmniej dwa światła: co najmniej po jednym, umieszczonym na kole przedniej osi oraz na kole tylnej osi oraz na pedałach roweru i motoroweru.
W rowerach dopuszcza się również odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony, albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół. Przepisy umożliwiają, aby światła pozycyjne roweru były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.



Wyświetleń: 7992
 
01:24, 26.02.2017 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne