środa, 8 maja 2024 r., imieniny Stanisława, Lizy, Dezyderii

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Wszawica i ciężkie tornistry. Wpłynęły skargi do ostrołęckiego sanepidu

W ubiegłym roku do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrołęce wpłynęły cztery interwencje. Trzy dotyczyły występowania wszawicy wśród dzieci i uczniów, a jedna nadmiernego obciążenia uczniów ciężarem tornistrów w klasach czwartych. Wszystkie zostały uznane za zasadne.

Trzy interwencje wpłynęły do ostrołęckiego sanepidu od rodziców uczniów szkoły podstawowej i dwóch przedszkoli. Dotyczyły występowania wszawicy wśród dzieci i uczniów.

Reklama- Przeprowadzone kontrole w placówkach potwierdziły występowanie wszawicy u dzieci i uczniów. Dokonano także oceny warunków higienicznych pod kątem zapobiegania i szerzenia się wszawicy w placówkach - kontrole "newralgicznych" punktów. Przypomniano także dyrektorom placówek stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące profilaktyki i zwalczania wszawicy oraz stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży. Ponadto dyrektorzy placówek opracowali i wdrożyli do realizacji procedury postępowania w przypadku stwierdzenia wszawicy w placówkach  interwencje uznano za zasadne - informuje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrołęce.

Ponadto zgłoszono nadmierne obciążenie uczniów ciężarem tornistrów w klasach IV.

- Dokonano pomiarów wagi ciężaru ciała uczniów klas IV oraz pomiarów tornistrów/plecaków. W wyniku oceny stwierdzono, Ze aż 84 proc. badanych uczniów przekroczyło normę 10 proc. ciężaru ciała, natomiast 33 proc. uczniów przekroczyło normę 15 proc. ciężaru ciała - interwencję uznano za zasadną - podał sanepid.

Skontrolowano 57 placówek stałych

W 2019 roku w ewidencji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrołęce znajdowało się 110 stałych placówek oświatowo-wychowawczych znajdujących na terenie Ostrołęki. Podczas ferii zimowych i wakacji letnich na terenie miasta pod nadzorem znalazło się 24 turnusy zgłoszone w elektronicznej bazie wypoczynku Ministerstwa Edukacji Narodowej. 

Reklama

Skontrolowano 57 placówek stałych, to jest 53,7 proc. będących w ewidencji oraz 13 turnusów wypoczynku zimowego i letniego, czyli 54,2 proc. ze wszystkich zgłoszonych w bazie MEN.

Dokonując oceny stanu sanitarnego placówek, kierowano się następującymi kryteriami:

- stanem sanitarno-technicznym pomieszczeń i wyposażenia oraz bieżącej czystości i porządku,

- warunkami do utrzymania higieny osobistej, w tym zapewnieniem uczniom dostępu do bieżącej ciepłej wody, środków do utrzymania higieny osobistej, 

- warunkami do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w szkołach,

- ergonomią stanowiska pracy ucznia i przedszkolaka,

Reklama- higieniczną oceną rozkładów zajęć lekcyjnych, możliwością pozostawiania w szkołach części podręczników i przyborów szkolnych,

- warunkami sanitarno-higienicznymi zimowego i letniego wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej,

- odpowiednim przechowywaniem substancji i preparatów chemicznych w pracowniach szkolnych,

- posiadaniem przez placówki certyfikatów na meble edukacyjne oraz na urządzenia i sprzęt sportowy,

- przestrzeganiem ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. 

Decyzje płatnicze, nakazowe, opinie

W wyniku kontroli w celu poprawy warunków sanitarnych:

- wydano 37 decyzji nakazowych (w tym 12 zmieniających termin wykonania obowiązków),

- wydano 43 decyzje płatnicze,

Reklama- wydano 1 postanowienie,

- wystawiono 1 tytuł wykonawczy,

- wystosowano 6 wystąpień pokontrolnych,

- wydano 7 opinii sanitarnych,

- rozpatrzono 4 wnioski o interwencję w sprawach stanu sanitarnego placówek.

Decyzje administracyjne dotyczyły:

- złego stanu technicznego sal lekcyjnych i innych sal zajęć dla dzieci i młodzieży, placów zabaw, placów rekreacyjnych, boisk sportowych, ciągów komunikacyjnych w budynkach,

- stanu sanitarno-higienicznego toalet, w tym sprawności technicznej armatury,

- warunków do prowadzenia zajęć WF,

-zapewnienia wentylacji,

- zapewnienia odpowiednich standardów dostępności do urządzeń sanitarnych,

- zapewnienia odpowiednich warunków sanitarno-technicznych w toaletach. 

Wyświetleń: 5474 komentarze: -
12:50, 26.05.2020r. Drukuj