W ubiegłym roku do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrołęce wpłynęły cztery interwencje. Trzy dotyczyły występowania wszawicy wśród dzieci i uczniów, a jedna nadmiernego obciążenia uczniów ciężarem tornistrów w klasach czwartych. Wszystkie zostały uznane za zasadne.
Trzy interwencje wpłynęły do ostrołęckiego sanepidu od rodziców uczniów szkoły podstawowej i dwóch przedszkoli. Dotyczyły występowania wszawicy wśród dzieci i uczniów.
Reklama- Przeprowadzone kontrole w placówkach potwierdziły występowanie wszawicy u dzieci i uczniów. Dokonano także oceny warunków higienicznych pod kątem zapobiegania i szerzenia się wszawicy w placówkach - kontrole "newralgicznych" punktów. Przypomniano także dyrektorom placówek stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące profilaktyki i zwalczania wszawicy oraz stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży. Ponadto dyrektorzy placówek opracowali i wdrożyli do realizacji procedury postępowania w przypadku stwierdzenia wszawicy w placówkach interwencje uznano za zasadne - informuje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrołęce.
Ponadto zgłoszono nadmierne obciążenie uczniów ciężarem tornistrów w klasach IV.
- Dokonano pomiarów wagi ciężaru ciała uczniów klas IV oraz pomiarów tornistrów/plecaków. W wyniku oceny stwierdzono, Ze aż 84 proc. badanych uczniów przekroczyło normę 10 proc. ciężaru ciała, natomiast 33 proc. uczniów przekroczyło normę 15 proc. ciężaru ciała - interwencję uznano za zasadną - podał sanepid.
W 2019 roku w ewidencji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrołęce znajdowało się 110 stałych placówek oświatowo-wychowawczych znajdujących na terenie Ostrołęki. Podczas ferii zimowych i wakacji letnich na terenie miasta pod nadzorem znalazło się 24 turnusy zgłoszone w elektronicznej bazie wypoczynku Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Reklama
Skontrolowano 57 placówek stałych, to jest 53,7 proc. będących w ewidencji oraz 13 turnusów wypoczynku zimowego i letniego, czyli 54,2 proc. ze wszystkich zgłoszonych w bazie MEN.
Dokonując oceny stanu sanitarnego placówek, kierowano się następującymi kryteriami:
- stanem sanitarno-technicznym pomieszczeń i wyposażenia oraz bieżącej czystości i porządku,
- warunkami do utrzymania higieny osobistej, w tym zapewnieniem uczniom dostępu do bieżącej ciepłej wody, środków do utrzymania higieny osobistej,
- warunkami do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w szkołach,
- ergonomią stanowiska pracy ucznia i przedszkolaka,
Reklama- higieniczną oceną rozkładów zajęć lekcyjnych, możliwością pozostawiania w szkołach części podręczników i przyborów szkolnych,
- warunkami sanitarno-higienicznymi zimowego i letniego wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej,
- odpowiednim przechowywaniem substancji i preparatów chemicznych w pracowniach szkolnych,
- posiadaniem przez placówki certyfikatów na meble edukacyjne oraz na urządzenia i sprzęt sportowy,
- przestrzeganiem ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
W wyniku kontroli w celu poprawy warunków sanitarnych:
- wydano 37 decyzji nakazowych (w tym 12 zmieniających termin wykonania obowiązków),
- wydano 43 decyzje płatnicze,
Reklama- wydano 1 postanowienie,
- wystawiono 1 tytuł wykonawczy,
- wystosowano 6 wystąpień pokontrolnych,
- wydano 7 opinii sanitarnych,
- rozpatrzono 4 wnioski o interwencję w sprawach stanu sanitarnego placówek.
Decyzje administracyjne dotyczyły:
- złego stanu technicznego sal lekcyjnych i innych sal zajęć dla dzieci i młodzieży, placów zabaw, placów rekreacyjnych, boisk sportowych, ciągów komunikacyjnych w budynkach,
- stanu sanitarno-higienicznego toalet, w tym sprawności technicznej armatury,
- warunków do prowadzenia zajęć WF,
-zapewnienia wentylacji,
- zapewnienia odpowiednich standardów dostępności do urządzeń sanitarnych,
- zapewnienia odpowiednich warunków sanitarno-technicznych w toaletach.
Wyświetleń: 5474 | komentarze: - | 12:50, 26.05.2020r. |