piątek, 3 maja 2024 r., imieniny Marii, Aleksandra, Stanisława

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Porządki, gotowanie, zakupy, drożyzna, prezenty... Polacy zmęczeni przygotowaniami do świąt

Minione święta nie były wcale radosne i spokojne dla wielu Polaków. Tak pokazuje najnowsze badanie. Ponad 22 proc. odczuwało zmęczenie związanie z przygotowaniami do Bożego Narodzenia. Blisko 18 proc. badanych czuło bezsilność wobec drożyzny w sklepach.

I niemal tyle samo osób miało problemy związane z zakupami, w tym z wyborem prezentów. Prawie 17 proc. rodaków przeżywało kłopoty finansowe. Do tego niecałe 16 proc. respondentów było zapracowanych w związku z końcem roku. A to tylko pięć najczęściej wskazywanych negatywnych emocji i doświadczeń. Ich lista jest znacznie dłuższa.

Reklama

Wprawdzie najwięcej osób miało w święta poczucie bliskości - prawie 41 proc., niemniej jednak eksperci komentujący wyniki badania podkreślają, że w okresie wymagającym większych wydatków wzrosły niepokoje w społeczeństwie. Podsycał je przedświąteczny biznes, który wielu Polaków zostawił z nadszarpniętym portfelem.

Według badania, przeprowadzonego przez platformę ePsycholodzy.pl wśród ponad tysiąca dorosłych Polaków, podczas Bożego Narodzenia rodacy doświadczali nie tylko przyjemności. Ponad 22 proc. ankietowanych odczuwało w tym czasie zmęczenie spowodowane przygotowaniami do świąt. I jest to najczęściej wymieniany negatywny stan psychiczny.

- Okres świąteczny w handlu z roku na rok wydłuża się i w niektórych sklepach zaczyna się już jesienią. Generuje to większe oczekiwania wobec samych świąt. Reklamy często sugerują nieuchronność Bożego Narodzenia i są wyjątkowo perswazyjne. Wielu klientów bombardowanych tymi przekazami przez kolejne tygodnie chce mieć już to wszystko za sobą - komentuje Michał Pajdak z platformy ePsycholodzy.pl.

Na drugim miejscu w rankingu negatywnych emocji jest poczucie bezsilności w związku z drożyzną w sklepach - blisko 18 proc.

- Bezsilność wobec drożyzny może odzwierciedlać szersze obawy, związane z niestabilnością ekonomiczną i inflacją. Są one szczególnie odczuwalne w okresach wymagających większych wydatków, a święta z całą pewnością do nich należały. Wszechobecna presja na wydawanie pieniędzy mogła prowadzić do wzrostu poziomu stresu, zwłaszcza w grupach społecznych, w których nierówności ekonomiczne są znaczące - tłumaczy dr Magdalena Nowak-Paralusz z Uniwersytetu WSB Merito.

Na trzeciej pozycji są problemy związane z zakupami, w tym z wyborem prezentów - niespełna 18 proc.

- Te święta były najdroższymi w historii. Temat inflacji, jak pokazały inne wyniki naszych badań, budzi wciąż największy lęk wśród Polaków. Stąd nie dziwią negatywne emocje związane ze wzrostem cen w sklepach - podkreśla Michał Pajdak.

Czwarte na liście są problemy finansowe - prawie 17 proc.

- Co roku słyszymy w mediach informacje o tym, ile planujemy wydać na święta, które są wyjątkowym czasem w roku dla Polaków. Nie bez powodu w tym okresie szczególnym powodzeniem cieszą się kredyty i chwilówki. Wiele osób, chcąc mieć pięknie ozdobiony dom, stół uginający się od wielu potraw i wspaniałe prezenty dla bliskich, wydaje więcej niż może. Na tym zresztą opiera się cały przedświąteczny biznes, który wzbudza w konsumentach potrzebę kupowania tak naprawdę niepotrzebnych rzeczy i pozostawia wiele osób z nadszarpniętym portfelem - mówi Anna Wierzbicka z platformy ePsycholodzy.pl.

Z kolei Małgorzata Osowiecka-Szczygieł z Uniwersytetu SWPS zwraca uwagę na porównywanie swoich świąt z wyidealizowanym obrazem.

Reklama

- Jest on znany z telewizji i mediów społecznościowych, w których każdy chce pokazać, jak bardzo jest spełniony, pozując pod choinką. Jednak jej zakup dla wielu Polaków może odbyć się kosztem zapewnienia sobie czegoś ważniejszego. Najtrudniej może być osobom ubogim - przekonuje ekspertka.

Natomiast Michał Murgrabia z platformy ePsycholodzy.pl stwierdza, że kilka pozycji z czołówki rankingu jest ze sobą mocno powiązanych.

- Bezsilność wobec drożyzny w sklepach jest połączona z problemami finansowymi. I ma to związek z wydawaniem pieniędzy na prezenty, dekoracje i jedzenie, co generuje niepewność finansową - zaznacza ekspert.

TOP 5 zamyka zapracowanie związane z końcem roku - blisko 16 proc.

- Końcówka roku to również czas zamykania spraw zawodowych. Często przedsiębiorcy nie mogą skoncentrować się na świętach, bo myślą o tym, że muszą jeszcze wywiązać się z pewnych zobowiązań. To zapracowanie może prowadzić do uczucia presji i stresu - zauważa Anna Wierzbicka.

To jednak nie koniec długiej listy negatywnych emocji i doświadczeń Polaków z minionych świąt

Ponad 15 proc. rodaków przeżywało napięcia rodzinne. Prawie 12 proc. było przytłoczonych lub przygnębionych. Przeszło 10 proc. ankietowanych miało problemy w relacjach z rodziną. Blisko 9 proc. czuło smutek, spowodowany np. śmiercią lub chorobą bliskiej osoby. Z kolei niespełna 7 proc. doświadczało znudzenia kolejnymi świętami i spotkaniami. I prawie 7 proc. Polaków spotkało się z osądem na swój temat, np. z powodu "złego" przygotowania uroczystości. Przeszło 6 proc. przeżywało stres związany z podróżą i przemieszczaniem się. I ponad 6 proc. doświadczyło osamotnienia, m.in. z powodu braku obecności bliskich w święta. Z kolei prawie 4 proc. respondentów było rozczarowanych, np. prezentami.

- Okres przedświąteczny niesie ze sobą presję społeczną i oczekiwania dotyczące stworzenia atmosfery świątecznej. Jednak każda osoba w tym samym czasie, nawet siedząc przy jednym stole, może przeżywać różne problemy, np. biznesowe, ekonomiczne lub osobiste. Wzmożony wysiłek, mający na celu przygotowanie doskonałych świąt w trudnej sytuacji finansowej, może prowadzić np. do przytłoczenia - dodaje Michał Murgrabia.

Jest też coś pozytywnego

Z kolei wśród pozytywnych emocji związanych z minionymi świętami Polacy najczęściej wskazują poczucie bliskości - prawie 41 proc. W TOP 5 widać też radość z dawania i otrzymywania prezentów - ponad 40 proc., kultywowanie tradycji - przeszło 37 proc., poczucie szczęścia - niecałe 36 proc., a także uczucie miłości i akceptacji - ponad 34 proc.

Reklama

- Radość z dawania i otrzymywania prezentów jest powszechnie zauważalna podczas świąt. Ludzie jej doświadczają, jeśli nie czują ograniczeń finansowych. Warto przypomnieć, że prezenty wcale nie muszą być drogie, aby niosły ze sobą pozytywne emocje - przekonuje Michał Pajdak.

Poza TOP 5 pozytywnych emocji i przeżyć był relaks związany z atmosferą świąt - ponad 33 proc. Dalej widać uczucie spokoju - prawie 33 proc., entuzjazm dzieci i bliskich - przeszło 30 proc., dumę z przygotowań do świąt - niespełna 26 proc., wspólne przeżycie religijne - prawie 24 proc., ekscytację z powodu samych świąt i przygotowań - blisko 23 proc., optymizm z nadejścia czegoś nowego - niecałe 21 proc., a także uczestniczenie we wspólnocie - niespełna 18 proc.

Źródło: Monday News

Wyświetleń: 1576 komentarze: -
10:06, 30.12.2023r. Drukuj