czwartek, 16 maja 2024 r., imieniny Andrzeja, Jędrzeja, Adama

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Klub H2O z ostrołęckiej "dwójki" w Centrum Nauki Kopernik (zdjęcia)

Dzieci i młodzież z mazowieckich Klubów Młodego Odkrywcy prezentowały swoje zainteresowania naukowe i badawcze w Centrum Nauki Kopernik. Placówkę odwiedziło ponad 160 młodych osób. Gościł tam także Klub "H2O" z ostrołęckiej "Staszicówki".

Wydarzenie odbyło się w ramach projektu "Razem w KMO", który wspiera integrację dzieci i młodzieży z Polski i Ukrainy. Brakuje systemowych rozwiązań wspierających Nauczycieli w budowaniu grup międzykulturowych, a potrzeby są coraz większe. 

Reklama

Od wybuchu wojny w Ukrainie brak integracji między polskimi i ukraińskimi dziećmi jest olbrzymim wyzwaniem. Z problemem tym mierzą się przede wszystkim nauczyciele. Centrum Nauki Kopernik od 2022 roku wspiera działania sprzyjające tworzeniu się więzi między dziećmi z doświadczeniem uchodźczym a ich polskimi rówieśnikami i wzmacnia kompetencje nauczycieli w budowaniu grup międzykulturowych. W projekt zaangażowane są Kluby Młodych Odkrywców z całej Polski, działające i rozwijające się pod egidą Centrum Nauki Kopernik (program KMO).

Ponad 160 dzieci i młodzieży z osiemnastu mazowieckich Klubów, spotkało się w tym tygodniu w Koperniku, by zaprezentować swoje zainteresowania naukowe i badawcze. W ślad za ciekawością "Odkrywców natury" można było zajrzeć do świńskiego serca, zobaczyć prawdziwe zastawki i aortę. "Eksploratorzy przyrody" porównywali zanieczyszczenie powietrza pyłami w mieście i na wsi. "Mały Inżynier" zachęcał do budowania zdumiewających konstrukcji. "Skarby pobliża" odkrywały tajemnice Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.

Reklama

Nauka stoi ponad barierami językowymi i kulturowymi. Odkrywanie praw rządzących światem przyrody poprzez wspólne eksperymentowanie i konstruowanie, a także prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków wzmacnia więzi i poczucie sprawczości. Centrum Nauki Kopernik zainicjowało ogólnopolski program "Razem dla lepszej przyszłości", który daje edukatorom niezbędne narzędzia oraz wsparcie, tak by mogli skutecznie integrować wielokulturowe grupy i przekształcać je w społeczności międzykulturowe. Naturalnym miejscem realizowania zajęć w ramach programu są Kluby Młodego Odkrywcy, które z założenia mają włączający charakter i są nastawione na współpracę, wymianę i integrację. Dzięki wyjątkowemu zaangażowaniu osób prowadzących Kluby oparta na swobodzie i ciekawości atmosfera​ spotkań wzbogacona została o podejście międzykulturowe.

Nareszcie coś drgnęło! Idąc szkolnym korytarzem widzę uczniów razem, słyszę rozmowy... Renata Tomczuk, opiekunka Klubu Młodego Odkrywcy "Mały Inżynier" z Huszlewa

Opiekunowie KMO otrzymali wsparcie finansowe oraz zachętę do angażowania dzieci różnych narodowości w działania Klubów i do rozwijania w nich działań integracyjnych. Uzyskali też wsparcie merytoryczne ze strony Dominiki Cieślikowskiej - psycholożki międzykulturowej, certyfikowanej trenerki i superwizorki umiejętności międzykulturowych i antydyskryminacyjnych. Uczestniczyli w szkoleniach, korzystali z konsultacji indywidualnych i grupowych.

Włączenie do Klubów dzieci z doświadczeniem uchodźczym pomaga wszystkim przełamywać dotychczasowe bariery. Opiekunkom i opiekunom dało międzykulturowe kompetencje, a dzieci i młodzież otworzyło na różnorodność, wymianę i współpracę.

Nasi uczniowie to tylko dzieci, które znalazły się tu wbrew swojej woli, tęsknią, szukają swojego miejsca na świecie - Iwona Kisiel, opiekunka Klubu Młodego "Odkrywcy H2O" z Ostrołęki

Centrum Nauki Kopernik chce zwiększać skalę tego projektu - upowszechniać go w środowisku edukacyjnym, żeby jak najwięcej dorosłych, dzieci i młodzieży mogło z niego korzystać.

Klub Młodego Odkrywcy (KMO)

To otwarta sieć edukacyjna, koordynowana od kilkunastu lat przez Centrum Nauki Kopernik, które wzmacnia jej rozwój przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jej celem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży rozwijania umiejętności takich jak komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie czy rozwiązywanie problemów. W Polsce działa niemal 1000 klubów. Międzynarodowa sieć KMO obejmuje Gruzję, Armenię, Ukrainę, Rumunię i Etiopię. Kluby sprzyjają integracji osób o różnych potrzebach, w tym integracji międzykulturowej.

- Nie ma w nich oceniania, porównywania się i rywalizacji. Pokazują natomiast, jak można uczyć się na błędach, co wzmacnia poczucie bezpieczeństwa.

- Nie wymagają żadnej wiedzy. Wszyscy są równi i w takim samym stopniu mogą się angażować w realizowane projekty i doświadczenia.

- Dzięki otwartości na pomysły klubowiczów budują w nich poczucie wpływu i sprawczości.

- Zachęcają do współpracy, co sprzyja rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i rozwiązywania sytuacji konfliktowych.

Więcej informacji na stronie Klub Młodego Odkrywcy www.kmo.org.pl oraz Razem dla lepszej przyszłości Centrum Nauki Kopernik.

Wyświetleń: 1681 komentarze: -
11:09, 30.03.2024r. Drukuj