piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Niestandardowe OC dla aut klasycznych

W przypadku samochodu zabytkowego nie trzeba wykupywać obowiązkowego, całorocznego OC. Można skorzystać z krótszych jego opcji. To jeden z przywilejów, jakie wiążą się z posiadaniem takiego pojazdu. Ubezpieczenia dla samochodów zabytkowych to usługi mające charakter niszowy.

Jest tak ze względu na relatywnie niewielką liczbę takich pojazdów aktualnie znajdujących się w Polsce.

Dla przykładu, w pierwszym półroczu 2017 r. do ewidencji zabytków ruchomych techniki, którą prowadzi Narodowy Instytut Dziedzictwa Narodowego, wpisano 4130 pojazdów (źródło: https://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/Ewidencja_zabytkow/).

Od 30 dni do roku ochrony w zakresie OC
Zostając właścicielem samochodu zabytkowego, nie musimy - tak jak w przypadku auta tradycyjnego - wykupywać obligatoryjnie całorocznego ubezpieczenia OC. Przepisy prawne pozwalają tutaj skorzystać z innych opcji. W zależności od częstości korzystania z takiego pojazdu, można nabyć polisę np. na 30 dni, trzy miesiące, pół roku lub na dwanaście miesięcy. Może się bowiem zdarzyć, że ubezpieczenie będzie nam potrzebne tylko na okres zlotu zabytkowych aut; w takim przypadku wystarczy tylko opcja najkrótsza.

Jeśli chodzi o zwykłe samochody, bez względu na to, gdzie zdecydujemy się je ubezpieczyć, zakres ochrony w ramach OC musi być taki sam. W przypadku aut klasycznych można skorzystać już z opcji indywidualnie dopasowanej do klienta i pojazdu, jaki posiada. O przykładowych ubezpieczeniach dla weteranów szos można znaleźć wiele informacji m.in. na stronie firmy www.sureterm.com.

Auto specjalnej troski
O zabytkowe auto trzeba szczególnie dbać i odpowiednio je zabezpieczyć przed kradzieżą, pożarem czy zniszczeniem. Tego bowiem wymaga konserwator zabytków, który wpisuje stare pojazdy do ewidencji pojazdów zabytkowych, na podstawie opinii rzeczoznawcy. W tzw. "białej karcie" opisuje on historię marki i modelu, dane techniczne auta oraz określa odsetek oryginalnych części. Aby pojazd miał status historycznego, powinien mieć co najmniej 75% pierwotnych podzespołów. Do tego musi liczyć minimum 25 lat i nie być produkowany od przynajmniej 15 lat. Może mieć kierownicę po prawej stronie, czyli być tzw. "anglikiem". Młodsze samochody również można rejestrować jako zabytkowe, ale pod pewnymi warunkami – należą do nich np. wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne, związek z ważnymi wydarzeniami historycznymi, użytkowanie ich przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne czy odtworzenie wiernie, zgodnie z technologią z okresu produkcji danego pojazdu.

Artykuł sponsorowany
Wyświetleń: 2996 komentarze: - Wrzuć na Facebooka 10:05, 15.12.2017r. Drukuj


Powrót