piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Uczniowie ZSZ nr 2 z wyróżnieniem w ogólnopolskim konkursie (zdjęcia)

Fot. ZSZ nr 2 w OstrołęcePraca uczniów Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Ostrołęce "Bliźniaczy Ślad" znalazła się w pierwszej dziesiątce najlepszych projektów w ogólnopolskim konkursie pn. "Europa z naszej ulicy" zorganizowanym przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży.

Zuzanna Makowska, Karolina Banul, Magdalena Rudnicka, Janusz Mielnicki z klasy drugiej budowlanej oraz Agnieszka Banul z pierwszej weterynaryjnej zostali zaproszeni na prezentacje finałowe do Warszawy.

Reklama- Praca młodzieży znalazła się w pierwszej dziesiątce najlepszych projektów w Polsce. Tematem przygotowanym przez uczniów był most Madalińskiego w Ostrołęce i jego bliźniak w Hiszpanii - informuje Beata Jezierska, nauczyciel ZSZ Nr 2 w Ostrołęce.

W trakcie pracy nad projektem grupa zainteresowała się konstrukcją mostu Madalińskiego w Ostrołęce. Przeprawa przez rzekę Narew jest obiektem czteroprzęsłowym, którego łuk przęsła nurtowego ma 110 metrów rozpiętości. Wyróżnia ją brak podpór usytuowanych w wodzie. Do stalowego łuku dużej wysokości podwieszono za pośrednictwem dziesięciu par stalowych lin pomost pełniący dodatkowo rolę ściągu. Przęsło wykonane zostało na brzegu rzeki, a następnie podniesione i nasunięte, przy wykorzystaniu barki, na filary żelbetowe. Jest to jedyna budowla tego typu w Polsce.

Młodzież szkolna zagłębiając się w historię tej budowli, uzyskała szczegółowe informacje na temat budowy mostu. Największym, jak się okazało, wyzwaniem było przerzucenie gotowego mostu na drugi brzeg. Stalowy tor, powleczony warstwą teflonu, ułatwiał konstrukcji przesuwanie się w kierunku drugiego brzegu. Z jednej strony pchały go, a z drugiej ciągnęły specjalne wyciągi. Od dołu podtrzymywała most specjalna jednostka pływająca.

ReklamaOstrołęcki most ma swojego bliźniaka w Hiszpanii. Inspiracją dla mostu Madalińskiego był most Barqueta przez rzekę Gwadalkiwir w Sewilli. I w tym przypadku zasadnicza konstrukcja została wykonana na brzegu, lecz następnie obrócona za pomocą pontonów o 90 stopni i osadzona na podporach na drugim brzegu.

- Po zapoznaniu się z tematem młodzież postanowiła zbudować własny most. Prace trwały około miesiąca. Obejmowały studiowanie dokumentacji, projekt makiety wykonany w programie komputerowym do rysowania AutoCAD, a następnie realizację przedsięwzięcia. Zespołowa praca sprzyjała rozwojowi kompetencji społecznych młodzieży. Udział w zadaniu uświadomił młodym ludziom jak ważna jest inspiracja i wymiana myśli technicznej oraz współpraca. Inżynieria nie ma granic, liczy się współpraca pomiędzy ludźmi i rozwój - oznajmia Beata Jezierska.

Zobacz zdjęcia:
Uczniowie ZSZ nr 2 z wyróżnieniem w ogólnopolskim konkursie
Wyświetleń: 1906 komentarze: -
09:24, 25.01.2019r. Drukuj