piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Co dalej ze skrótem wyszkowskim? Czy droga do stolicy ominie Borawe?

Otwarcie skrótu wyszkowskiego rozbudziło nadzieje kierowców na poprawę komunikacji pomiędzy Ostrołęką a Warszawą.To jednak tylko marzenie, bo starostwo zmieniło plany i dalszej rozbudowy drogi w kierunku Goworowa się nie doczekamy. Być może za kilka lat pojedziemy szybciej... na wschód.

O skrócie wyszkowskim czyli drodze do Warszawy przez Goworowo starosta Stanisław Kubeł mówi od lat. Przez kilka kadencji samorządu omawianych było wiele koncepcji. Wszystkie mają wspólny mianownik - tory kolejowe. To właśnie wzdłuż linii kolejowej biegnącej z Ostrołęki w kierunku Wyszkowa miałaby powstać całkowicie nowa droga, która ominie wsie i pozwoli na szybszą jazdę do i ze stolicy.

ReklamaPlany były wielkie. Jedni pukali się w czoło, inni widzieli realną szansę na drogę bez ciągłych skrzyżowań, zjazdów na posesje i ograniczeń prędkości. Obecnie starosta już nie mówi zbyt wiele o skrócie wyszkowskim, a swoją energię poświęca budowie mostu w Teodorowie (gm. Rzekuń). Ostrołęczanie i mieszkańcy powiatu wciąż jednak do Warszawy chcieliby jeździć szybciej i bezpieczniej.

Jedna z koncepcji skrótu wyszkowskiego zakładała budowę drogi omijającej wieś Borawe. W porozumieniu z PKP miała powstać jezdnia tuż przy torach biegnących w okolicy tej niewielkiej wioski, a poszerzona droga w kierunku Goworowa miałaby stać się drugorzędną. Inny wariant zakładał budowę drogi przy linii kolejowej w kierunku Małkini. Trasa podobna, lecz mniej zabudowań.

Lata mijają, a pomysł leży w szufladzie. W środę na pocieszenie z ponad rocznym opóźnieniem otwarto krótki odcinek drogi biegnącej wzdłuż torów za Goworowem. Kierowcy dzięki temu ominą Pasieki i pojadą szeroką szosą niemal bez żadnych zakrętów. Aby jednak do niej dotrzeć, wciąż będą musieli pokonać m.in. Borawe i Goworowo, na terenie których obowiązuje wiele ograniczeń prędkości, a piratów drogowych karzą policjanci.

Podczas otwarcia skrótu wyszkowskiego zapytaliśmy starostę ostrołęckiego Stanisława Kubła o dalsze losy planów budowy skrótu wyszkowskiego wzdłuż torów w okolicy wsi Borawe (gm. Rzekuń).

Reklama- Zamierzamy przeprowadzić taką dyskusję z PKP, gdzie możliwe byłoby skorzystanie z ich pasów przy planach, które przedstawiałem. Czy uda się ominąć Borawe przy torach kolejowych? Rozważamy taką możliwość. Rozważamy także jeszcze jedną linię kolejową na węzeł w Ostrowi Mazowieckiej i wykorzystanie w części pasa kolejowego linii biegnącej z Ostrołęki na Małkinię. Jest to poddawane analizie i tam, gdzie będzie to zasadne, będziemy prowadzili rozmowy z PKP. Chcielibyśmy, żeby w powiązanie Ostrołęki ze skrótem wyszkowskim zaangażowali się także inni, bo nie chciałbym, żeby wszystko spoczywało na barkach powiatu - mówił  Stanisław Kubeł, starosta ostrołęcki.

Starosta nie pozostawia złudzeń, że droga z Ostrołęki w kierunku Goworowa już nie jest sztandarową inwestycją w powiecie. Po latach rozmów i planowania usłyszeliśmy, że to wariant "rozważany". Ważniejsze dla samorządowców z powiatu są obecnie plany budowy mostu w Teodorowie i drogi w kierunku Łomży. To jednak daleka perspektywa, w której, o ile w ogóle dojdzie do skutku, powstałaby południowa obwodnica Ostrołęki (którą notabene politycy obiecują od około 10 lat) oraz połączenie z Via Balticą, będącą odnogą drogi S8 w kierunku Łomży. I to właśnie dzięki temu łącznikowi ostrołęczanie i mieszkańcy regionu mogliby w przyszłości szybko i bezpiecznie dotrzeć do drogi S8 łączącej Warszawę i Białystok. Węzeł znajdowałby się na południowy-wschód od Ostrołęki w pobliżu Śniadowa. Nadrobienie kilkunastu kilometrów miałby rekompensować komfort podróży, bezpieczna droga i wyższa dopuszczalna prędkość.

- W przyszłym roku będziemy opracowywali koncepcję na węzeł Śniadowo. W ramach tej koncepcji mogą się pojawić pewne elementy związane z Ostrołęką - poinformował nas ostrołęcki starosta Stanisław Kubeł.

ReklamaPodczas otwarcia skrótu wyszkowskiego starosta ostrołęcki Stanisław Kubeł mówił także o planach związanych z budową kolejnego mostu na Narwi.

- Będziemy pracowali nad koncepcją węzła Śniadowo i połączenia go z Ostrołęką. To jest nasze zadanie i oczywiście nowo wybudowany most w Teodorowie. Jak państwo wiecie wkrótce rozpoczną się wiercenia pod nowy most oraz prace projektowe i będziemy chcieli te elementy ze sobą docelowo pospinać, a także docelowo wybudować kolejny most czwarty w dół do Ostrołęki.

Jeżeli plany powiodą się, ostrołęczanie być może zamiast do stolicy, chętniej będą jeździć na wschód np. do Białegostoku. Dalszej modernizacji drogi w kierunku Goworowa w najbliższych latach z pewnością się nie doczekamy.

Wyświetleń: 9078 komentarze: -
11:40, 19.12.2019r. Drukuj