piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Jak chronić się przed wakacyjnymi oszustami?

Rozpoczęły się wakacje, a wraz z nimi sezon na letnie oszustwa. Planując tegoroczny wypoczynek zwróćmy szczególną uwagę, nie tylko na bezpieczeństwo związane z Covid-19, ale również na fałszywe oferty, które mogą zrujnować nam wymarzony wypoczynek.

Każdy marzy o tym, aby udać się na długo wyczekiwany urlop. Jednak zanim to nastąpi, na początku czeka nas poszukiwanie wymarzonego kierunku podróży, a także znalezienie korzystnej i prawdziwej, wakacyjnej oferty wraz z bezproblemową transakcją. Wakacyjne oszustwa dokonują się na wielu płaszczyznach. Mogą one dotyczyć zarówno biletów lotniczych, hoteli, wypożyczali samochodowych, czy domów wypoczynkowych. Jeśli dokonujesz rezerwacji online, jesteś szczególnie narażony na ryzyko oszustw i potencjalnych przekrętów.

ReklamaJak dochodzi do wakacyjnego oszustwa?

Wakacyjne oszustwo ma miejsce, kiedy wykupiona przez ciebie oferta, zarówno przez Internet, u agenta lub w biurze podróży, okazuje się nieważna, ponieważ została opłacona ze skradzionej karty innej ofiary lub po prostu nie istnieje. Taki przekręt może obejmować: zakwaterowanie, transport (samolot, autobus, pociąg), wynajem samochodu czy pełną ofertę wakacyjną, zawierających wszystkie powyższe punkty, dlatego jeżeli twój bilet okazuje się fałszywy, a rezerwacja pod twoim nazwiskiem nie istnieje to doszło do oszustwa i powinieneś udać się na najbliższą jednostkę policyjną.

Przestępcy zazwyczaj chcą wyłudzić Twoje pieniądze. Niekiedy zdarza się, że chcą wykorzystać również Twoje dane oraz karty płatnicze, aby legalnie wykupić daną usługę, a potem sprzedać ją po niższej cenie, ale już innej osobie. Oszuści do swoich przekrętów wykorzystują często niepoprawne strony internetowe, reklamy, rozmowy telefoniczne, w których przedstawiają się jako nieistniejąca firma lub podszywają się pod innych agentów,  fałszywych e-maili, SMS-ów oraz mediów społecznościowych.

Jak się chronić przed oszustwami?

ReklamaPo pierwsze nie odpowiadaj na e-maile, SMS-y, telefony czy wiadomości w mediach społecznościowych z ofertami wakacyjnymi, które pochodzą z nieznanych przez Ciebie źródeł. Załączone w takich wiadomościach linki zawierają wirusy lub przekierowują do fałszywych witryn internetowych. Wakacyjną podróż lepiej jest zarezerwować bezpośrednio na stronie hotelu, przewoźnika, czy u renomowanego organizatora wycieczek lub po prostu sprawdzić opinię innych o danym agencie.

Przed dokonaniem internetowych rezerwacji powinniśmy przeprowadzić również weryfikację stron Internetowych, na których dokonujemy transakcje. Chodzi tutaj o sprawdzenie loga IATA, systemu płatności i bezpiecznego protokołu komunikacyjnego (https) do procedury rezerwacji, regulaminu, zasad zwrotu pieniędzy i politykę prywatności strony, a także pełne informacje kontaktowe do danej Instytucji i opinie innych użytkowników. Dodatkowo podczas dokonywania transakcji możesz poprosić o dodatkowe zdjęcia, a także zadać pytania dotyczące rezerwacji, pokoju, połączenia Wi-Fi, czy lokalizacji. Zachowaj również szczególną ostrożność, gdy zostaniesz poproszony o uiszczenie płatności przelewem bankowym lub gotówką. Zawsze bezpieczniej jest użyć karty kredytowej lub serwisu PayPal, który gwarantuje chroniony zakup.

Przekręty biletowe

Oszustwo biletowe występuje, kiedy dokonujesz zakupu biletu na stronie internetowej lub od agenta na wydarzenie, które wymaga biletu wstępu, ale zakupione przez ciebie wejściówki z różnych przyczyn nie docierają, okazują się fałszywe czy skradzione.

ReklamaAby chronić się przed tego typu przekrętem należy sprawdzić, czy na oficjalnej stronie organizatora znajduje się informacja, o tym, że dane wydarzenie na pewno istnieje, a bilety trafiły już do sprzedaży. Przed dokonaniem zakupu powinniśmy się również upewnić, czy witryna internetowa jest poprawna i zawiera regulamin oraz politykę zwrotów sprzedaży, a także ważne dane kontaktowe, takie jak telefon stacjonarny i adres pocztowy. Pamiętaj również, o tym aby zachować paragon, aż do czasu wydarzenia.

Jeżeli kupujesz bilet od osoby prywatnej to zdecyduj się na płatność poprzez PayPal, czyli bezpieczną stronę płatniczą.

Co zrobić, gdy zostałeś oszukany?

Zachowaj wszystkie dowody i udaj się na najbliższą jednostkę Policji, w której będziesz mógł złożyć zawiadomienie o dokonanym przestępstwie. Jeżeli dojdzie do oszustwa związanego z zagraniczną firmą to pomoc uzyskasz w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy Europejskim Centrum Konsumenckim.

Źródło tekstu i więcej informacji na stronie KMP w Ostrołęce.

Wyświetleń: 554 komentarze: -
09:08, 14.07.2020r. Drukuj