Michał Jaros, poseł KO napisał interpelację do wicepremiera Jacka Sasina w sprawie Ostrołęki C. Ministrowi aktywów państwowych zadał cztery pytania. Parlamentarzysta chciałby głównie wiedzieć: Kto poniesie odpowiedzialność za rozpoczęcie budowy bloku?
- Dokonywane analizy wskazują, że projekt w postaci budowy bloku C w Elektrowni Ostrołęka skazany jest na niepowodzenie, ze względu na brak rentowności. Wbrew pozorom problemem nie jest fakt, że miała to być elektrownia węglowa, gdzie w ostatnim czasie pojawiają się wątpliwości co do opłacalności inwestycji tego typu. Problematyczne okazuje się zagadnienie dotyczące użytej technologii oraz parametrów planowanego bloku energetycznego. Eksperci podkreślają, że kwestie te nie są w stanie sprostać biznesowej rzeczywistości - napisał w interpelacji poseł Michał Jaros z Koalicji Obywatelskiej.
Reklama
I zadał wicepremierowi Jackowi Sasinowi pytania:
1. Dlaczego rozpoczęto budowę bloku C w Elektrowni Ostrołęka, pomimo faktu, że wszystkie analizy skazywały projekt na niepowodzenie bez szans na rentowność?
2. Dlaczego rozpoczęto budowę bloku C w Elektrowni Ostrołęka bez "dopiętego" finansowania tej inwestycji, co jest przestępstwem?
3. Kto poniesie odpowiedzialność za rozpoczęcie budowy bloku C w Elektrowni Ostrołęka bez "dopiętego" finansowania tej inwestycji?
4. Kto zwróci pieniądze wydatkowane nieprawnie na tę inwestycję bez szans na rentowność?
"Z założeń projektu Polityki energetycznej Polski do 2040 r. wynika, że w najbliższych kilkunastu latach z systemu elektroenergetycznego wycofana zostanie znaczna część obecnie eksploatowanych jednostek wytwórczych. Jednocześnie w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na energię elektryczną istnieje konieczność rozbudowy infrastruktury wytwórczej. W projekcie Polityki energetycznej stwierdzono także, że rosnące wymagania środowiskowe wskazują na potrzebę inwestycji w niskoemisyjne źródła wytwórcze. W bilansie elektroenergetycznym na znaczeniu zyskiwać będą jednostki wytwórcze oparte o gaz ziemny. Jednostki te będą wykorzystywane m.in.do bilansowania jednostek OZE. Ich atutem jest znacznie niższa emisyjność niż w przypadku węglowych jednostek wytwórczych, a wysoka elastyczność w zakresie możliwości regulowania wielkości produkcji. W projekcie dokumentu stwierdzono, że w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej konieczna jest modernizacja, utrzymanie i rozbudowa infrastruktury wytwórczej. Z projektu wynika zatem zasadność budowy nowych jednostek wytwórczych.
Reklama
Spółka celowa powołana w celu realizacji projektu budowy bloku C Elektrowni Ostrołęka została zawiązana przez Energa S.A. i Enea S.A. W kwietniu br. Skarb Państwa zbył posiadane akcje Energa S.A. na rzecz PKN ORLEN S.A. (dalej: Orlen), który tym samym przejął kontrolę nad Spółką i jej grupą kapitałową.Po sfinalizowaniu transakcji Orlen rozpoczął szczegółowe analizy projektów inwestycyjnych realizowanych przez Energę S.A. oraz jej podmioty zależne, w szczególności budowy bloku C Elektrowni Ostrołęka.
Skarb Państwa, jako jeden z akcjonariuszy Orlenu, posiada uprawnienia wynikające z praw korporacyjnych, które są ściśle określone w przepisach prawa, w szczególności w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych oraz Statucie Spółki. Wszelkie kwestie związane z prowadzeniem spraw Spółki niezastrzeżone powszechnie obowiązującymi przepisami prawa lub postanowieniami Statutu dla Walnego Zgromadzenia lub Rady Nadzorczej należą do kompetencji Zarządu.
Skarb Państwa, wykonując uprawnienia właścicielskie zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym, nie posiada uprawnień do ingerowania w działalność Zarządu Spółki, w tym wydawania mu wiążących poleceń. Prowadzenie spraw spółki jest kompetencją Zarządu.
Reklama
Należy wskazać, że zarówno Orlen jak i Energa S.A. oraz Enea S.A. jako spółki publiczne, podlegają przepisom dotyczącym informowania akcjonariuszy o wszystkich zdarzeniach, mających istotny wpływ na sytuację gospodarczą, majątkową bądź finansową emitentów lub mogących w znaczny sposób wpłynąć na cenę lub wartość notowanych instrumentów finansowych. Informacje te są przekazywane do publicznej wiadomości w postaci bieżących i okresowych raportów umieszczanych na stronach internetowych Spółek. Emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym są obowiązani zapewnić posiadaczom papierów tego samego rodzaju, w takich samych okolicznościach, jednakowe traktowanie. Wobec powyższego Minister Aktywów Państwowych nie dysponuje dodatkowymi informacjami oprócz tych, które zostały przekazane przez Zarządy Spółek do publicznej wiadomości."
Wyświetleń: 3914 | komentarze: - | 09:44, 19.10.2020r. |