piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Zdalne nauczanie. Jak z organizowaniem lekcji on-line radzą sobie w Ostrołęce szkoły podstawowe i średnie?

Z powodu wzrastającej liczby zachorowań na COVID-19 zdalne nauczanie powróciło do szkół. Jak z prowadzeniem lekcji on-linie i realizowaniem podstawy programowej radzą sobie szkoły podstawowe i średnie w naszym mieście? O naświetlenie sytuacji panującej w ostrołęckich placówkach poprosiliśmy ratusz. 

W środę 4 listopada Mateusz Morawiecki i Adam Niedzielski ogłosili podczas konferencji prasowej nowe obostrzenia. Nauczanie zdalne zostało rozszerzone również na klasy 1-3. Ponadto rząd zdecydował o przedłużeniu okresu nauki zdalnej dla uczniów od 4 klasy do 29 listopada.

Reklama

Przesłaliśmy do urzędu miasta kilka pytań dotyczących organizacji lekcji on-line w ostrołęckich szkołach podstawowych i średnich. Zapytaliśmy m.in. o to ilu nauczycieli pracuje z domów, a ilu prowadzi lekcje on-line ze szkolnych sal oraz czy zajęcia odbywają się według ustalonego planu lekcji.

Poniżej publikujemy dane dotyczące organizacji zdalnego nauczania w placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest miasto Ostrołęka (stan na 30 października).

W jaki sposób w szkole zorganizowane jest zdalne nauczanie?

- dla ilu nauczycieli przygotowane są stanowiska w szkole do prowadzenia zdalnego nauczania?

- ilu nauczycieli prowadzi zdalne nauczanie z domu?

Szkoła Podstawowa nr 1

- przygotowane jest 24 stanowisk do pracy zdalnej. Nauczyciele prowadzą zajęcia w salach lekcyjnych i innych pomieszczeniach szkolnych tj. biblioteka, pokój nauczycielski, gabinety specjalistów,

- wszyscy nauczyciele prowadzą zajęcia w szkole. 

Szkoła Podstawowa nr 2

- stanowiska w szkole są przygotowane dla wszystkich nauczycieli,

- 12 nauczycieli pracuje z domu, pozostali pracują w trybie mieszanym (z uwagi na problemy z siecią internetową przy dużej liczbie połączeń wideo).

Reklama

Szkoła Podstawowa nr 3

- dla 13 nauczycieli przygotowane są stanowiska w szkole do prowadzenia zdalnego nauczania,

- 18 nauczycieli prowadzi zdalne nauczanie z domu (6 nauczycieli przebywa na zwolnieniu lekarskim).

Szkoła Podstawowa nr 4

- w szkole przygotowane są stanowiska dla wszystkich nauczycieli, którzy w danym momencie prowadzą zajęcia wg obowiązującego planu zajęć - 7 stanowisk,

- wszyscy nauczyciele prowadzą zajęcia zdalne w budynku szkoły.

Szkoła Podstawowa nr 5

W szkole prowadzone jest zdalne nauczanie dla 14 oddziałów uczniów klas IV-VIII głównie przez platformę Google Classroom.

- szkoła udostępnia nauczycielom 14 stanowisk do prowadzenia zdalnego nauczania,

- nauczyciele pracują w większości na terenie szkoły. Tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach po uzyskaniu zgody od dyrektora szkoły mogą pracować zdalnie z domu.

Szkoła Podstawowa nr 6

- w szkole w każdej sali lekcyjnej są przegotowane stanowiska do prowadzenia zdalnego nauczania. Dodatkowo szkoła dysponuje 15 laptopami dla nauczycieli,

- liczba nauczycieli, którzy prowadzą zdalne nauczanie z domu jest zmienna i wynosi około 20 proc. wszystkich nauczycieli.

Szkoła Podstawowa nr 10

- przygotowanych jest 21 stanowisk w szkole do prowadzenia zdalnego nauczania,

- 50 nauczycieli prowadzi zdalne nauczanie z domu.

I Liceum Ogólnokształcące

- w liceum opracowany został regulamin nauczania zdalnego, który został przyjęty na radzie pedagogicznej w sierpniu bieżącego roku. W regulaminie uwzględnione zostały uwagi nauczycieli - związane z doświadczeniami z nauczania zdalnego w poprzednim roku szkolnym. W szkole zdalne nauczanie zorganizowane jest dla wszystkich uczniów z wykorzystaniem platformy ZOOM,

- we wszystkich salach lekcyjnych są stanowiska do prowadzenia zdalnego nauczania, czyli wszyscy nauczyciele mogą prowadzić nauczanie zdalne w szkole. Około 30 proc. nauczycieli prowadzi zdalne nauczanie z domu, ale jest to poprzedzone dobrowolną deklaracją nauczycieli, że będą pracować w domu.

II Liceum Ogólnokształcące

- w chwili obecnej stanowiska komputerowe przygotowane są w każdej sali bez wyjątku. Na każdym z komputerów jest zainstalowana aplikacja Microsoft Teams. Przy czym w 15 salach są kamerki w pozostałych mikrofony. Na wspomnianej aplikacji zostały utworzone classroom-y, co znacznie ułatwia kontakt, zaplanowanie lekcji, przesłanie materiałów, kontakt wizualny, prezentowanie treści, sprawdzanie obecności i zapewnienie bezpieczeństwa przed udziałem osób z zewnątrz. Problem stanowi niestabilne łącze w części sal lekcyjnych, stąd potrzeba, by część nauczycieli pracowało na własnym sprzęcie w domu.

- 15 nauczycieli pracuje ze stanowisk szkolnych, pozostali w z domu. 

III Liceum Ogólnokształcące

- wszyscy nauczyciele mają możliwość prowadzenia zdalnego nauczania z budynku szkoły,

- ze względów zapewnienia bezpieczeństwa i w celu ograniczenia kontaktów pomiędzy pracownikami 90 proc. nauczycieli prowadzi zajęcia z domu.

Zespół Szkół Zawodowych nr 1

- stanowiska do nauczania zdalnego w szkole są zabezpieczone dla wszystkich nauczycieli,

- nauczanie z domu prowadzi 42 nauczycieli, a ze szkoły 13 nauczycieli, 22 nauczycieli prowadzi zajęcia w sposób mieszany, w zależności od potrzeb, ze szkoły lub z domu.

Zespół Szkół Zawodowych nr 2

a) pięcioro nauczycieli realizuje nauczanie zdalne w szkole: język niemiecki, fizyka, dwoje nauczycieli matematyki, przedmioty zawodowe mechaniczne,

b) pozostali nauczyciele realizują nauczanie zdalne z domu,

c) nauczanie zdalne w szkole realizują nauczyciele z kadry kierowniczej szkoły (4 osoby),

d) dyżury w szkole pełnią nauczyciele: biblioteki, internatu, świetlicy, pedagodzy szkolni 

i doradca zawodowy,

e) nauczycielowi języka polskiego wypożyczony został laptop szkolny do prowadzenia nauczania zdalnego w domu.

- nauczyciele mogą realizować nauczanie zdalne (asynchroniczne) w każdej sali lekcyjnej, natomiast nauczanie online w 7 salach lekcyjnych;

- nauczanie zdalne z domu prowadzi 73 nauczycieli.

Reklama

Zespół Szkół Zawodowych nr 3

- w szkole przygotowano 20 stanowisk dla nauczycieli do prowadzenia zdalnego nauczania. Ponadto nauczyciele przedmiotów zawodowych mogą prowadzić zajęcia ze swojej pracowni w szkole, gdzie mają swój w pełni wyposażony warsztat pracy,

- większość nauczycieli prowadzi zdalne nauczanie z domu, wykorzystując prywatne komputery i internet.

Zespół Szkół Zawodowych nr 4

- w szkole przygotowano 35 stanowisk do prowadzenia zdalnego nauczania,

- 60 nauczycieli prowadzi zdalne nauczanie z domu.

Czy wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową, w jaki sposób dyrektorzy monitorują jej realizację? Jak rozwiązują problem w przypadku braku realizacji podstawy programowej?

Szkoła Podstawowa nr 1

Nauczyciele realizują podstawę programową, która jest monitorowana przez dyrektora  w dzienniku elektronicznym Vulcan.

Szkoła Podstawowa nr 2

Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową. Dowodem na to są przeprowadzone lekcje i udokumentowane w e-dzienniku. Dyrektor monitoruje realizację podstawy programowej poprzez kontrolę e-dziennika.

Szkoła Podstawowa nr 3

Na podstawie codziennych sprawozdań wysyłanych przez nauczycieli odbywa się monitorowanie realizacji podstawy programowej.

Szkoła Podstawowa nr 4

Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową. W szkole od lat prowadzony jest stały, systematyczny monitoring realizacji podstawy programowej. Nauczyciele wypełniają karty monitorowania podstawy programowej, systematycznie wpisują tematy przeprowadzanych zajęć w dzienniku. Nie stwierdzono braku realizacji podstawy programowej. 

Szkoła Podstawowa nr 5

Zdalne nauczanie w SP5 dla klas IV-VIII rozpoczęło się od 26.10.2020r. Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową. Dyrekcja szkoły, monitoruje tę realizację poprzez kontrolę wpisów tematów zajęć w e-dzienniku. Również ma możliwość bezpośredniej obserwacji zajęć prowadzonych zdalnie przez nauczyciela na platformie Classroom.

Szkoła Podstawowa nr 6

Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową. Dyrektor monitoruje realizację podstawy programowej poprzez bieżącą kontrolę wpisów do dziennika elektronicznego oraz analizę sprawozdań nauczycieli z realizacji godzin pracy.

Szkoła Podstawowa nr 10

Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową. Dyrektor kontroluje wpisy tematów zajęć oraz obserwuje zajęcia zgodnie z terminami określonymi w Planie Nadzoru Pedagogicznego.

I Liceum Ogólnokształcące

Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową – wynika to z zapisów prawa oświatowego. Dyrektorzy sprawdzają stopień realizacji rozkładu materiału nauczania w dzienniku elektronicznym, poza tym nauczyciele zobligowani są do samodzielnego monitorowania realizacji podstawy programowej. W przypadku zaburzeń realizacji planu dydaktycznego przekraczających 4-5 tematów, nauczyciel wypełnia arkusz monitoringu, przekazuje do wicedyrektora i wspólnie uzgadniają działania wspierające realizację podstawy programowej w danej klasie. Nauczyciele na koniec cyklu kształcenia podpisują oświadczenie o realizacji całej podstawy programowej.

II Liceum Ogólnokształcące

Nauczyciele opracowali sposób realizacji programu na wypadek zdalnego nauczania. Opracowane w zespołach przedmiotowych metody i formy nauczania zdalnego zostały uruchomione z dniem wejścia obowiązku nauczania zdalnego. Monitorowanie realizacji podstawy programowej nie różni się znacznie od monitorowania tradycyjnego. Istnieje dokumentacja i zapisy w dzienniku, natomiast aplikacja Microsoft Teams pozwala dyrektorowi na bezpośredni podgląd, które klasy są on-line, z którym nauczycielem i w jakim czasie.

III Liceum Ogólnokształcące

Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową. Jej realizacja monitorowana jest poprzez analizę wpisów w dzienniku elektronicznym oraz programie do zdalnego nauczania Microsoft Teams.

Zespół Szkół Zawodowych nr 1

Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową. Zajęcia praktyczne i przedmiotowe o charakterze praktycznym realizowane są wg. rozporządzania MEN. Dyrektorzy monitorują realizację podstawy programowej poprzez kontrolę wpisów w dzienniku elektronicznym.

Zespół Szkół Zawodowych nr 2

Jeden nauczyciel przedmiotów zawodowych praktycznych (mechanicznych) złożył wniosek  o zmianę programu nauczania. W związku z tym podczas zdalnego nauczania realizuje z uczniami zagadnienia programowe teoretyczne, a po powrocie do szkoły realizował będzie zagadnienia programowe praktyczne. W szkole preferowanym narzędziem do realizacji zdalnego nauczania jest Office 365, aplikacja Teams. Nauczyciele zarządzeniem dyrektora szkoły zobowiązani zostali do dodania do utworzonych zespołów i wydarzeń w Teams - przedstawicieli dyrekcji: dyrektora lub wicedyrektora.

Reklama

Zespół Szkół Zawodowych nr 3

Wszyscy nauczyciele pracujący zdalnie, oprócz nauczycieli na kwarantannie lub na zwolnieniach lekarskich, realizują podstawę programową nauczanych przedmiotów. Dyrektor monitoruje realizację podstawy programowej poprzez kontrolę dziennika Vulcan, gdzie nauczyciele wpisują temat i sprawdzają obecność uczniom. Ponadto każdy nauczyciel udostępnił dyrekcji szkoły linki do prowadzonych zajęć na platformie Discord, dzięki czemu w każdej chwili dyrektor może dołączyć do lekcji i przeprowadzić jej obserwację.

Zespół Szkół Zawodowych nr 4

Wszyscy nauczyciele realizują podstawę programową - potwierdzeniem tego faktu są wpisy w dzienniku lekcyjnym. Ponadto dyrektor szkoły monitoruje realizację podstawy programowej poprzez obserwacje lekcji zdalnych.

Czy zajęcia realizowane są według ustalonego planu lekcji, a jeżeli nie to jakie rozwiązania wprowadza dyrekcja szkoły?

Szkoła Podstawowa nr 1

Zajęcia prowadzone są według stałego planu nauczania. 

Szkoła Podstawowa nr 2

Lekcje są prowadzone według obowiązującego planu lekcji.

Szkoła Podstawowa nr 3

Zajęcia odbywają się na podstawie obowiązującego planu zajęć lekcyjnych.

Szkoła Podstawowa nr 4

Zajęcia realizowane są wg dotychczas obowiązującego tygodniowego planu zajęć lekcyjnych.

Szkoła Podstawowa nr 5

Zajęcia w szkole realizowane są według ustalonego tygodniowego planu zajęć.

Szkoła Podstawowa nr 6

Zajęcia są realizowane według ustalonego planu lekcji, prowadzone są w czasie rzeczywistym poprzez aplikację MS Teams.

Szkoła Podstawowa nr 10

Zajęcia w zasadzie odbywają się zgodnie z planem lekcji. Termin zajęć może się zmienić z powodu problemów technicznych.

I Liceum Ogólnokształcące

Zajęcia zdalne realizowane są według planu lekcji, ale ze względu na funkcjonalność platformy zoom lekcja na platformie trwa 40 minut.

II Liceum Ogólnokształcące

Zajęcia realizowane są zgodnie z planem lekcji.

III Liceum Ogólnokształcące

Zajęcia są realizowane według ustalonego tygodniowego planu lekcji obowiązującego od początku roku szkolnego.

Zespół Szkół Zawodowych nr 1

Zajęcia są realizowane według ustalonego planu lekcji.

Reklama

Zespół Szkół Zawodowych nr 2

Zajęcia online realizowane są zgodnie z dotychczasowym planem zajęć. Zajęcia asynchroniczne (przesyłanie wiadomości) odbywa się w rzeczywistym czasie lekcji.

Zespół Szkół Zawodowych nr 3

Zajęcia odbywają się według obowiązującego planu lekcji, w czasie rzeczywistym.

Zespół Szkół Zawodowych nr 4

Szkoła pracuje zgodnie z ustalonym planem lekcji. 

W jaki sposób dyrektorzy wspierają nauczycieli w realizacji zdalnego nauczania?

Szkoła Podstawowa nr 1

Zorganizowano trzy szkoleniowe posiedzenia Rady Pedagogicznej. Nauczyciele kierowani są również na indywidualne szkolenia, warsztaty. Zakupiono kamery z mikrofonami i na bieżąco są rozwiązywane problemy informatyczne dzięki pomocy nauczycieli informatyki. 

Szkoła Podstawowa nr 2

Wszyscy nauczyciel zostali przeszkoleni jak pracować na platformie Teams. W razie problemów nauczyciele informatyki służą pomocą oraz dostępny jest pod telefonem  trener, który prowadził szkolenie.

Szkoła Podstawowa nr 3

Został powołany koordynator zdalnego nauczania. Zorganizowano szkolenie dotyczące posługiwania się komunikatorem Microsoft Teams. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu  on-line. Ponadto w szkole zorganizowano pomoc koleżeńską.

Szkoła Podstawowa nr 4

Dyrektor zorganizował szkolenia dla wszystkich nauczycieli z zakresu pracy na platformie, z której korzysta szkoła podczas zdalnego nauczania. Każdy nauczyciel ma przygotowane stanowisko do pracy zdalnej wg. planu zajęć. Nauczyciele, rodzice i uczniowie mają zapewnioną pomoc techniczną w razie wystąpienia problemów. Rodzice uczniów klas I-III są szkoleni na ewentualność przejścia w tryb zdalnego nauczania. Dyrektor szkoły jest w stałym kontakcie z nauczycielami i rodzicami. 

Szkoła Podstawowa nr 5

Dyrektor szkoły wspiera nauczycieli w realizacji zdalnego nauczania poprzez organizację szkoleń dotyczących stosowania różnych narzędzi i platform edukacyjnych stosowanych podczas nauczania, organizowanie bieżącej pomocy dla grona pedagogicznego szkoły przez nauczycieli informatyków oraz kadry kierowniczej.

Szkoła Podstawowa nr 6

Dyrektor wspiera nauczycieli organizując szkolenia z aplikacji MS Teams. Problemy techniczne są na bieżąco rozwiązywane. Dokonano niezbędnych zakupów sprzętu celem prowadzenia lekcji online.

Szkoła Podstawowa nr 10

- szkolenie z Teams,

- pomoc psychologa,

- udostępnianie sprzętu komputerowego na terenie szkoły i do domu,

- stała pomoc informatyków w rozwiązywaniu problemów technicznych.

I Liceum Ogólnokształcące

- zapewnienie warunków do stabilnej i bezpiecznej działalności szkoły,

- przystąpienie do projektu pt. „Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli 

i uczniów do nauczania zdalnego” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020  - czekamy na dostawę sprzętu i oprogramowania,

- ustalenie kluczowych kwestii dotyczących organizacji pracy szkoły, m.in. opracowanie Regulaminu organizacji zajęć w czasie reżimu sanitarnego oraz zasad przygotowania szkoły do pracy z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,

- organizacja szkoleń dla nauczycieli dotyczących wykorzystania narzędzi pracy na odległość, 

- monitorowanie bieżącej sytuacji w szkole,

- uzupełnienie wyposażenia szkoły o zakup kamer i mikrofonów,

- aplikowanie do programu pt. "Aktywna tablica",

- przekazywanie uwag i spostrzeżeń spływających od rodziców i uczniów w celu doskonalenia pracy na odległość,

- motywowanie nauczycieli do wzajemnej pomocy w pracy zdanej oraz w nauce nowych narzędzi do nauczania zdalnego,

- zapewnienie nauczycielom pomocy w sprawach technicznych i organizacyjny.

II Liceum Ogólnokształcące

Wsparcie dotyczy przede wszystkim zapewnienia sprawnych stanowisk komputerowych, stabilnych łącz internetowych i rozwiązywania bieżących problemów. Bezpośredni kontakt z nauczycielami pracującymi w szkole pozwala na udzielenie takiej pomocy. Również kontakt z tymi, którzy nauczają z domu jest na bieżąco podtrzymywany.

III Liceum Ogólnokształcące

Dyrekcja zorganizowała stanowiska pracy do zdalnego nauczania, opracowała regulamin nauczania zdalnego, który został wysłany do nauczycieli, rodziców i uczniów. Przed wprowadzeniem nauczania zdalnego odbyło się szkolenie na temat skutecznych form i metod pracy z aplikacją Microsoft Teams. W przypadku pojawienia się problemów technicznych nauczyciele i uczniowie mogą korzystać ze sprzętu szkolnego (istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu do domu). Ponadto szkoła zakupiła dodatkowe mikrofony i kamery w celu usprawnienia pracy zdalnej.

Reklama

Zespół Szkół Zawodowych nr 1

W celu wsparcia nauczycieli i uczniów szkoła udostępnia swoje zasoby lokalowe i sprzętowe.

Zespół Szkół Zawodowych nr 2

Dyrekcja służy pomocą. W szkole dyżury pełnią wicedyrektorzy od godziny 8.00 do 17.00/18.00. Grafik dyżurów przekazany został przez e-dziennik nauczycielom. W dniach 21 i 22 października br. odbyło się szkolenie z zakresu tworzenia testów online. Uczestniczyło 26 nauczycieli. W aplikacji Teams utworzony został zespół: nauczyciele, w którym zamieszczone zostały m.in. instrukcje dotyczące lekcji online z wykorzystaniem Teams. 

Zespół Szkół Zawodowych nr 3

Dyrektor wspiera nauczycieli podczas zdalnego nauczania organizując wsparcie zespołu nauczycieli informatyków, organizując szkolenia z zakresu posługiwania się narzędziami i programami do pracy zdalnej, organizując nauczycielom stanowiska do pracy w szkole, w miarę możliwości wypożyczając sprzęt komputerowy.

Zespół Szkół Zawodowych nr 4

Przeprowadzono szkolenia online z zakresu zwiększania kompetencji nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w Internecie oraz narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Zorganizowano (na początku października) warsztaty stacjonarne w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli dotyczące obsługi Teams i Forms. Nauczyciele mają możliwość wypożyczać sprzęt ze szkoły - 3 nauczycieli dotychczas skorzystało. Ponadto nauczyciele mają też możliwość pracy z terenu szkoły po uprzednim zgłoszeniu tego faktu wicedyrektorowi, w celu monitorowania obecności pracowników w szkole. Z tej formy pracy korzysta na chwilę obecną 3 nauczycieli. 

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy

Pracuje w systemie stacjonarnym. 

Wyświetleń: 12815 komentarze: -
10:45, 07.11.2020r. Drukuj