sobota, 27 kwietnia 2024 r., imieniny Teofila, Zyty, Żywisława

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

"Lekarz z mojej przychodni jest chory, nikt nie chce mnie zbadać". Co robić?

Placówki lekarzy pierwszego kontaktu odmawiają wizyt osobistych, czasami trudno też o uzyskanie teleporady. Co mają robić pacjenci, którzy pilnie potrzebują konsultacji z lekarzem lub wypisania leku na receptę? Co mają robić chorzy, których wszyscy boją się jak ognia i omijają szerokim łukiem?

Do naszej redakcji docierają zgłoszenia, że wiele placówek lekarzy rodzinnych jest niewydolnych. Bywa, że na COVID-19 chorują sami lekarze, a także personel przychodni. Niektóre przychodnie wstrzymały czasowo realizację świadczeń. Co mają w takich sytuacjach robić osoby, które chorują i znikąd nie mają pomocy?

Reklama

"Moja przychodnia nie chce mnie przyjąć"

- Dzwoniłem do mojej przychodni rodzinnej. Prosiłem, aby ktoś mnie tylko osłuchał. Potrzebuję pomocy, jestem bardzo osłabiony i podejrzewam, że mogę mieć zmiany w płucach. Być może mam anginę, bo bardzo boli mnie gardło i pewnie potrzebuję antybiotyku. Niestety, w mojej przychodni nikt nie może mnie przyjąć, bo lekarz sam jest chory. Gdy zadzwoniłem do przychodni mojej żony, usłyszałem to samo, że nikt mnie nie przyjmie. Co mają robić pacjenci, którzy są chorzy, niekoniecznie na COVID-19 i potrzebują pilnej pomocy? - pyta nasz czytelnik.

Najgorzej jest w przypadku osób starszych i samotnych. Ci, pozostawieni bez pomocy, nie poradzą sobie z chorobą.

- Co dzieje się z pacjentami, których nie stać na szukanie porady prywatnej. W niektórych przychodniach jest dramat. Pacjenci nie mogą nawet otrzymać leków stałych. Najgorzej z osobami starszymi, które bardzo często czekają do ostatniej chwili, aby wykupić kolejną porcję medykamentów. Gdy lekarstwa zabraknie na czas, może to być bardzo niebezpieczne dla ich zdrowia a nawet życia - mówi czytelnik.

Reklama

Wytyczne Ministerstwa Zdrowia i GIS są jasne

Niestety, czas epidemii sprawił, że według zaleceń Ministra Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego należy ograniczyć wizyty osobiste chorych pacjentów w placówkach medycznych. Głównym sposobem kontaktu ma być tzw. teleporada. Dopiero podczas rozmowy telefonicznej lekarz może stwierdzić, że konieczna jest wizyta osobista. Warto też pamiętać, że w razie nieuzasadnionej odmowy teleporady lub wizyty, pacjent może taką sprawę zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta pod numerem telefonu: 800-190-590. Dodatkowo na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia udostępnione są (aktualizowane na bieżąco) wykazy czynnych placówek medycznych oraz tych, które czasowo wstrzymały świadczenie usług.

Reklama

Możesz zgłosić się do innej przychodni

Jeśli twoja przychodnia rodzinna, z różnych względów, nie może cię przyjąć, możesz zgłosić się do innej placówki, która ma podpisaną umowę z NFZ.

- Pacjenci przychodni, które czasowo wstrzymały realizację świadczeń, mogą udać się do innych lekarzy rodzinnych i innych przychodni na terenie Ostrołęki czy powiatu, jako pacjenci spoza listy. Będzie to porada doraźna. Natomiast mają też możliwość zapisania się do innego lekarza czyli złożenia deklaracji wyboru. Zawsze można też skontaktować się z ostrołęckim oddziałem NFZ, gdzie pracownicy służą pomocą w znalezieniu przychodni - informuje ostrołęcka delegatura NFZ.

Kontakt do Delegatury NFZ w Ostrołęce: numer tel. (29) 753-90-00 lub e-mail: ostroleka@nfz-warszawa-pl.

Sprawdź, czy twoja przychodnia lekarza rodzinnego pracuje normalnie czy jest czasowo zamknięta. Poniżej wykaz placówek zamieszczony na stronie NFZ.

Reklama

Zobacz:

Gdzie się leczyć w czasie COVID-19? (wykaz placówek czynnych i czasowo wstrzymujących świadczenia)

Wyświetleń: 17633 komentarze: -
14:46, 26.11.2020r. Drukuj