piątek, 26 kwietnia 2024 r., imieniny Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Nowy "kolejak" ma ćwierć kilometra i waży tysiąc ton! Byliśmy na wizycie technicznej (zdjęcia, wideo)

Polskie Linie Kolejowe zaprosiły na wizytę techniczną na nowo wybudowanym moście kolejowym na Narwi w Ostrołęce. Stara przeprawa wraz z charakterystyczną konstrukcją została zdemontowana, a w jej miejsce zamontowano nowoczesną instalację. Dziś mogliśmy odwiedzić plac budowy.

Most kolejowy w Ostrołęce był charakterystyczną konstrukcją miasta i stanowił część naszej historii. Z biegiem lat zadecydowano, że przeprawa, mocno eksploatowana, wymaga gruntownej przebudowy, podobnie jak biegnąca przez nasze miasto linia kolejowa, która również wymagała modernizacji. Według najnowszych informacji ruch na trasie ma być przywrócony w połowie 2023 roku.

Reklama

Wizyta techniczna na moście. Będzie też chodnik dla pieszych

W lipcu 2019 roku podpisano umowę na rewitalizację linii z Ostrołęki do Chorzel. W ramach projektu rozpoczęto też przebudowę mostu kolejowego w Ostrołęce. Zdemontowano starą konstrukcję stalową i zainstalowano nową. W ramach zadania wyremontowano też podpory obiektu. Z jednej strony mostu powstała dodatkowo kładka z chodnikiem dla pieszych.

W czwartek 3 lutego odbyła się wizyta techniczna na moście. Mogliśmy zobaczyć, jak wygląda on z bliska i ile pracy włożyła ekipa budowlana, aby nasunąć ogromną, stalową konstrukcję na podpory mostu. O specyfice przeprawy oraz kolejnych etapach prac opowiedział przedstawiciel wykonawcy. Wartość tej inwestycji to około 347 mln zł.

Nowy "kolejak" ma ćwierć kilometra i waży tysiąc ton!

Nowy most kolejowy waży tysiąc ton i mierzy sobie ćwierć kilometra. To kolejny etap niezbędnych prac, aby po 22 latach możliwe były podróże pociągiem linią Ostrołęka - Chorzele. Trasa poprawi warunki komunikacji i zwiększy potencjał gospodarczy i atrakcyjność regionu. 

- Zakończono nasuwanie nowego mostu kolejowego w Ostrołęce. To największy obiekt na około 60 km linii Ostrołęka - Chorzele. Przeprawa ma 245 metrów długości. Kratownicowa stalowa konstrukcja waży 940 ton. Przesuwanie mostu na przygotowane podpory zajęło 21 dni. Wykonawca rozpocznie teraz montaż torów na nowej przeprawie. Stary, zdemontowany wcześniej most, składał się z trzech łukowych przęseł - poinformował Karol Jakubowski z PKP.

Reklama

Do przebudowy nie tylko tory, ale też stacje i perony

Obecnie na linii przebudowywane są perony. Wykonawca układa nowe tory. Nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zastępują stary sprzęt. Na stacji Ostrołęka budowane jest lokalne centrum sterowania (LCS). 

- Standard obsługi podróżnych poprawi się na dziewięciu stacjach i przystankach w Ostrołęce, Grabowie, Nowej Wsi, Zabielu Wielkim, Jastrząbce, Parciakach, Olszewce, Raszujce, Chorzelach. Na peronach będą nowe wiaty i ławki. Przewidziano jasne oświetlenie oraz gabloty informacyjne i czytelne oznakowanie. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą miały ułatwione podróże, gdyż wszystkie perony będą odpowiednio przygotowane, m.in. zastosowane zostaną linie naprowadzające ułatwią drogę osobom niewidomym i słabowidzącym - dodaje rzecznik kolei.

Szybciej po torach, ale bezpieczniej dla zwierząt

Po zakończeniu prac na linii pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h. W ramach inwestycji, poza mostem na Narwi, przebudowanych zostanie także 19 mniejszych obiektów, w tym 5 mostów i 14 przepustów. Inwestycja uwzględnia potrzeby środowiskowe - przygotowane będą cztery przejścia dla małych zwierząt.

- Ostatni pociąg na tej linii pojechał w czerwcu 2001 roku. Średnia prędkość na linii wynosiła 35 km/h, a podróż zajmowała około godziny i 40 minut. Po zakończeniu modernizacji, linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h (80 km/h dla pociągów towarowych). Czas przejazdu z Ostrołęki do Chorzeli przewidywany jest na około 50 minut dla pociągów regionalnych - czytamy w informacji.

W połowie 2023 roku możliwe będzie przywrócenie połączeń pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami.

Obejrzyj kolejne etapy rozbiórki mostu i montowania nowej konstrukcji na naszych archiwalnych materiałach oraz najnowsze postępy prac z wizyty 3 lutego 2022 r.

Zobacz zdjęcia:
Nowy most kolejowy w Ostrołęce

Więcej zdjęć: Nowy most kolejowy w Ostrołęce

Reklama

Zobacz:

Znikają następne części konstrukcji starego ostrołęckiego "kolejaka" (zdjęcia)

Stare wita się z nowym. Trwa wymiana konstrukcji mostu kolejowego w Ostrołęce (zdjęcia, wideo)

Trwa rozbiórka mostu kolejowego. Śledzimy postępy prac (zdjęcia)

Stalowa konstrukcja "kolejaka" powoli znika z krajobrazu Ostrołęki (zdjęcia, wideo z drona)

Rozpoczęła się rozbiórka mostu kolejowego w Ostrołęce. Będziecie tęsknić za "kolejakiem"? (zdjęcia)

Wyświetleń: 15764 komentarze: -
13:58, 03.02.2022r. Drukuj