sobota, 27 kwietnia 2024 r., imieniny Teofila, Zyty, Żywisława

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Trwa usuwanie skutków weekendowej awarii prądu. Sprawdź jak uzyskać bonifikatę (zdjęcia, wideo)

Żywioł poczynił ogromne zniszczenia w sieci elektroenergetycznej, do wymiany - lub w trakcie odbudowy - jest ponad 500 słupów średniego i niskiego napięcia.

Sytuację w spółce monitorują sztaby kryzysowe. Do usuwania awarii wykorzystywane są wszystkie brygady pogotowia energetycznego i zespoły elektromonterskie PGE Dystrybucja.

Przy usuwaniu awarii pracuje kilkaset zespołów elektromonterskich, a do naprawy uszkodzeń brygady używają specjalistycznego sprzętu oraz dźwigów, dłużyc (samochodów ciężarowych do przewozu słupów) i podnośników hydraulicznych.

Reklama

- Prace nad przywróceniem sprawności sieci trwają nieprzerwanie od kilku dni. Energetycy z pełnym poświęceniem, po kilkanaście godzin na dobę sukcesywnie, kilometr po kilometrze, przywracają zasilanie. W pierwszej kolejności na liniach i stacjach wysokiego i średniego napięcia, a później realizując reklamacje zgłoszone przez Klientów przyłączonych do sieci PGE Dystrybucja liniami niskiego napięcia. W wielu miejscach na przestrzeni kilku kilometrów linię trzeba odbudować praktycznie od zera, gdyż zarówno słupy, jak i przewody oraz transformatory zostały kompletnie zniszczone. W miejscach najtrudniejszych, gdzie prowadzone są najbardziej skomplikowane prace naprawcze, działają agregaty prądotwórcze - czytamy w komunikacie.

Dane pochodzą z wtorku 22 lutego po godz. 10.00

Na terenie Rejonu Energetycznego Ostrołęka utrudnienia występują w następujących gminach: Baranowo, Chorzele, Czarnia, Czerwin, Czerwonka, Goworowo, Jednorożec, Kadzidło, Krasnosielc, Krzynowłoga Mała, Lelis, Maków Mazowiecki, Młynarze, Myszyniec, Olszewo-Borki, Ostrołęka, Płoniawy-Bramura, Przasnysz, Rozogi, Różan, Rzekuń, Rzewnie, Rzewnie, Sypniewo, Szelków, Troszyn, Zbójna.

W sytuacji wystąpienia awarii masowych, pomimo natychmiastowego podjęcia działań naprawczych, nie ma technicznych możliwości, aby zasilanie przywrócić w tak krótkim czasie, jak to ma miejsce na co dzień w przypadku pojedynczych awarii i uszkodzeń sieci. Prowadzone na szeroką skalę działania naprawcze przy sieci energetycznej wymagają zachowania określonych procedur bezpieczeństwa.

Mimo zaangażowania nie tylko wszystkich własnych służb technicznych, ale także wielu firm zewnętrznych, nie da się przyspieszyć procesu usuwania awarii. Najpierw trzeba lokalizować miejsca uszkodzenia linii i zabezpieczać zerwane przewody. Kolejnym etapem jest usunięcie awarii w hierarchicznej kolejności na liniach wysokich napięć, średnich, a następnie niskich napięć, po którym dopiero następuje sukcesywne przywracanie zasilania u indywidualnych odbiorców.

- Jeśli nikt nie pojawia się przy domu klienta, nie oznacza to, że nic nie robimy. Linie przesyłowe, którymi dostarczany jest prąd, mają wiele kilometrów długości. Prace wykonywane są na odcinkach o znacznej długości, w warunkach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego, przy stosowaniu wymaganych przepisami metod bezpiecznego ich wykonania. Czyli w pierwszej kolejności eliminujemy uszkodzenia, które bezpośrednio stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia ludzkiego. Następnie wymieniamy złamane słupy, naprawiamy zerwane przewody w liniach elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia. Dopiero po usunięciu tych uszkodzeń i przywróceniu zasilania na głównych magistralach zasilających możemy przystąpić do pracy na liniach niskiego napięcia i naprawienia usterek u odbiorców - informują pracownicy.

Naprawa urządzeń energetycznych wiąże się z koniecznością przestrzegania wielu przepisów i procedur, co sprawia, że cały proces przygotowania do robót w terenie oraz wykonania samej naprawy jest bardzo złożony i stwarza problemy nie tylko klientom, którzy niecierpliwie oczekują na przywrócenie zasilania, ale także pracownikom.

Reklama

- Nie wolno jednak zapomnieć, że organizacja bezpiecznego wykonywania pracy wymaga od elektromonterów m.in. właściwego zabezpieczenia miejsca awarii, wyłączenia linii i jej uziemienia. Te czynności nie mogą być wykonywane w stresie i pośpiechu, bowiem zależy od nich życie i zdrowie pracowników, a także osób postronnych. Pomimo całorocznych starań i nakładów ponoszonych na remonty i modernizację sieci, nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania przerw w dostawie energii, zwłaszcza przerw wynikających z działania sił natury. Jak pokazują liczne przykłady, kraje dużo bogatsze i w teorii dysponujące lepszą infrastrukturą, doświadczają podobnych problemów. Podejmowane przez energetyków działania mają na celu uzyskanie coraz większej niezawodności pracy sieci i pewności zasilania, lecz całkowite wyeliminowanie przerw w dostawie energii elektrycznej, zarówno planowych jak i awaryjnych, jest niemożliwe. Jednocześnie informujemy, że  przypadku gdy przerwa w dostawie energii przekroczy dopuszczalny czas jej trwania, Odbiorcy przysługuje prawo otrzymania bonifikaty - dodają pracownicy.

Jak uzyskać bonifikatę?

Klienci posiadający umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej  mogą złożyć wnioski do OSD osobiście w siedzibie Rejonu Energetycznego, listownie lub elektronicznie za pomocą formularza kontaktowego (w treści wiadomości należy wybrać temat "inne") umieszczonego na naszej stronie internetowej.

W przypadku korespondencji elektronicznej należy dołączyć podpisany i zeskanowany wniosek o bonifikatę - wniosek znajduje się na stronie PGE

Klienci, którzy zawarli umowę kompleksową, mogą złożyć wniosek o bonifikatę za pośrednictwem swojego sprzedawcy energii elektrycznej.

- Wszystkich Klientów PGE Dystrybucja S.A., którzy odczuwają skutki awarii, przepraszamy oraz prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość. Zapewniamy, że ekipy energetyków będą pracować bez przerwy, aż do usunięcia wszystkich awarii. Zachęcamy do zainstalowania aplikacji "991 Assistant", dzięki której będą państwo mogli śledzić sytuację dotyczącą przerw w dostawach energii elektrycznej w państwa gminie oraz zgłaszać awarie - czytamy na stronie.

Więcej informacji na temat wartości bonifikat dla odbiorców według grup taryfowych i sposobu wyliczania bonifikat znajduje się na stronie Urzędu Regulacji Energetyki.

Fot. PGE

Wyświetleń: 3547 komentarze: -
14:15, 22.02.2022r. Drukuj