czwartek, 9 maja 2024 r., imieniny Grzegorza, Bożydara, Karoliny

Reklama   |   Kontakt

Aktualności

Dwa postulaty transportowców do prezydenta i zmieniona przebudowa ronda im. Siemowita (zdjęcia, wideo)

Ostrołęcki ratusz ogłosił wyczekiwaną przebudowę ronda im. księcia Siemowita III oraz odcinka ulicy Stacha Konwy, w ciągu DK 53. Miało być z rozmachem i dodatkowymi zjazdami, ale projekt nieco okrojono. Czy te prace udrożnią newralgiczny punkt, gdzie zbiega się ruch z dwóch mostów i dróg krajowych?

Do inwestycji ratusz przymierzał się kilka lat. W 2020 roku zaprezentowano pierwszą, ambitną koncepcję przebudowy ronda. W myśl projektu, przy rondzie miały powstać dwa dodatkowe zjazdy, tzw. prawoskręty - jeden z mostu im. kard. S. Wyszyńskiego w ulicę Stacha Konwy, drugi, z ulicy Stacha Konwy w Warszawską. Pisaliśmy o tym w artykule: Tylko u nas: Nowa koncepcja przebudowy ronda im. Siemowita. To kolejny krok w walce z korkami w Ostrołęce

Wówczas plany miasta były bardziej ambitne. Przyglądając się obecnemu projektowi na przebudowę ronda, widać kilka różnic. 

Reklama

Umowa z wykonawcą podpisana. Roboty wykona Strabag

Prezydent Łukasz Kulik podpisał umowę z wykonawcą na przebudowę drogi krajowej nr 53 - ul. Stacha Konwy, ronda im. Księcia Siemowita III wraz z drogami dojazdowymi oraz remont skrzyżowania ulicy Stacha Konwy z ulicą Słoneczną w Ostrołęce. Przetarg wygrała firma Strabag sp. z o.o., która ułożyła w tym roku asfalt na ulicach Steyera, Goworowskiej, Traugutta, Pomian, Popiełuszki.

- Mam nadzieję, że również i tym razem jakość i tempo wykonanych prac będą na najwyższym poziomie - mówił prezydent Łukasz Kulik. 

Wkrótce ruszy przebudowa ulicy Stacha Konwy i ronda. Będą utrudnienia w ruchu (zdjęcia)

Pierwsza koncepcja przebudowy ronda była ambitna 

Pierwsza koncepcja zakładała m.in. utworzenie dwóch prawoskrętów. Pierwszy - dla kierowców jadących od strony Olsztyna-Kadzidła w kierunku Warszawy, czyli z ulicy Stacha Konwy w ulicę Warszawską, od strony Fortów Bema. Drugi - dla kierowców zjeżdżających z mostu im. kard. S. Wyszyńskiego "starego mostu" w kierunku Kadzidła. Prawoskręt udałoby się wykonać bez potrzeby wywłaszczania właścicieli działki.

Koncepcja wprowadza także dwa pasy ruchu na ulicy Mostowej, co miało sprawić, że kierowcy zjeżdżający ze starego mostu w kierunku ronda już wcześniej zajmowaliby dwa pasy, a nie dopiero tuż przed rondem. Oznaczałoby to, że na ul. Mostowej miały być aż trzy pasy ruchu, w tym jeden prawoskręt w ulicę Stacha Konwy, w kierunku Kadzidła. Zmiany zakładały także wydłużenie dwóch pasów ruchu na ulicy Stacha Konwy. Dzięki temu z dwupasmowego ronda nie będziemy zjeżdżali na jeden pas, co też nieco rozładuje tłok na samym rondzie. Ponadto przebudowa zakładała oznakowanie każdego pasa ruchu na rondzie kierunkami, co nie jest standardem w naszym mieście. Wyznaczone kierunku na pasach ruchu ma obecnie tylko rondo u zbiegu ulic Fieldorfa "Nila", Steyera, Brata Zebrowskiego i al. Jana Pawła II.

Reklama

Nowa koncepcja przebudowy. Część pomysłów zostaje, z części zrezygnowano. Znikają dwa dodatkowe prawoskręty

Obecna organizacja ruchu odbiega od ambitnych planów sprzed trzech lat. Nie będzie dodatkowych zjazdów bezkolizyjnych z ul. Stacha Konwy z ul. Warszawską. Nie będzie także dodatkowego zjazdu z ul. Mostowej w ul. Stacha Konwy. Zmieni się niewiele, a największą zmianą będzie to, że prawym pasem z ul. Mostowej będzie obowiązywał nakaz skrętu w prawo w ul. Stacha Konwy.  

Średnica ronda zostanie zmniejszona. Poszerzona będzie jezdnia na wylotach z ronda z ul. Stacha Konwy, ul. Mostowej, ul. Obozowej, ul. Warszawskiej, w celu uzyskania dwóch pasów ruchu. Wyspa dzieląca na wlocie do ronda od strony ul. Mostowej, ul. Obozowej, ul. Warszawskiej będzie przebudowana.

Fot. mapa projektowa

Dwa postulaty transportowców - udrożnić ruch, zdjąć zakaz

Na przebudowę tego szlaku i reorganizację ruchu na ważnym rondzie w mieście, czekają nie tylko mieszkańcy, ale też transportowcy, którzy nie ustają w działaniach zmierzających ku temu, aby udrożnić komunikacyjnie nasze miasto i zlikwidować korki. Co najważniejsze, chcą zniesienia zakazu ruchu dla ostrołęckich przedsiębiorców.

Zobacz też: Transportowcy protestują! "Chcemy udrożnienia ruchu i zniesienia zakazu dla ostrołęckiego transportu" (zdjęcia, wideo)

Zrzeszenie Przewoźników Drogowych wystosowało do prezydent Łukasza Kulika petycję z dwoma postulatami:

1. Udrożnienie płynności ruchu komunikacyjnego na rondzie im. księcia Siemowita III

2. Zwolnić z zakazu nasz ostrołęcki transport

Nową koncepcję potwierdza prezydent 

Prezydent, w odpowiedzi na petycję transportowców, pisze, iż miasto rozważało różne koncepcje związane z przebudową ronda Siemowita, w celu poprawy przepustowości. Ostatecznie wybrano wariant nieco zmieniony w stosunku do pierwotnego z 2020 roku, o mniejszym zakresie prac.

- Z uwagi na ograniczone możliwości związane z własnością terenu, ostatecznie wybrano wariant polegający na zmniejszeniu wyspy centralnej ronda do średnicy 17 m. Ponadto wykonaniu pierścienia wewnętrznego najazdowego ronda o szer. 2,0 m, poszerzeniu jezdni ronda do szer. 10,5 m. W konsekwencji poszerzeniu jezdni na wylotach z ronda z ul. Stacha Konwy, ul. Mostowej, ul. Obozowej, ul. Warszawskiej, w celu uzyskania dwóch pasów ruchu, przebudowę ciągu pieszego, ciągu pieszo-rowerowego, drogi rowerowej oraz przebudowę wyspy dzielącej na wlocie do ronda od strony ul. Mostowej, ul. Obozowej, ul. Warszawskiej - pisze prezydent Łukasz Kulik.

Reklama

Co z zakazem wjazdu ciężarówek do miasta w określonych godzinach? "To sprzeczne z ideą zmniejszenia zatorów"

Prezydent wypowiedział się też w sprawie zwolnienia ostrołęckich przewoźników z zakazu ruchu pojazdów ciężarowych w godzinach szczytu komunikacyjnego popołudniowego od godz. 15.00 do godz. 17.00.

- Pragnę poinformować, iż we wprowadzonych zmianach organizacji ruchu polegających na ograniczeniach wjazdu na odcinkach DK nr 61 oraz DK nr 53, intencją zarządzającego ruchem w mieście Ostrołęka jest wyeliminowanie pojazdów ciężarowych z nękających miasto zatorów drogowych w godzinach popołudniowego szczytu. Pojazdy te i tak stałyby w kilometrowych korkach. Dopuszczenie do ruchu kolejnych dziesiątek czy setek pojazdów "ostrołęckiego transportu" dodatkowo zwiększyłoby natężenie ruchu w godzinach szczytu. Byłoby to sprzeczne z ideą ograniczeń w ruchu w celu zmniejszenia zatorów drogowych. Ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych przyniosło zamierzony efekt w postaci zmniejszenia zatorów drogowych i usprawnienia ruchu. Nadmieniam, iż podobne rozwiązania stosowane są w innych miastach - dodaje prezydent Kulik.

Jak oceniacie nową koncepcję przebudowy ronda? Czy zmniejszy to zatory w tym rejonie miasta?

Zobacz zdjęcia:
Ulica Stacha Konwy i rondo im. księcia Siemowita III

Więcej zdjęć: Ulica Stacha Konwy i rondo im. księcia Siemowita III

Wyświetleń: 14159 komentarze: -
13:32, 22.11.2023r. Drukuj