poniedziałek, 28 września 2020 r., imieniny Luby, Wacława, Salomona

Reklama   |   Kontakt
Ubezpieczenia

Aktualności

Opóźniony lub odwołany lot? Poznaj swoje prawa i odbierz należne odszkodowanie

Lato to czas, kiedy najczęściej wybieramy się w zagraniczne podróże. Najchętniej wybieranym środkiem transportu jest samolot, który pozwala szybko i bezpiecznie dotrzeć w praktycznie każde miejsce na świecie. Niestety, bardzo często dochodzi do opóźnień lotów.

W takiej sytuacji może nam przysługiwać odszkodowanie pieniężne. W jaki sposób można skutecznie się o nie ubiegać?

Reklama Prawa pasażera na wypadek opóźnienia lotu - co nam przysługuje?

Każdy pasażer, którego lot uległ opóźnieniu ma prawo do uzyskania informacji na temat przyczyn zaistniałego opóźnienia. Informacji tych powinien udzielić przedstawiciel linii lotniczych, w przypadku których doszło do opóźnienia. Pasażer powinien zostać również poinformowany o przysługujących mu prawach. A tych jest całkiem sporo.

Osoba, której lot uległ opóźnieniu ma prawo do opieki w czasie oczekiwania na start samolotu. Prawo to obejmuje wyżywienie oraz napoje. W większości przypadków pasażerowie otrzymują vouchery uprawniające ich do bezpłatnego posiłku na lotnisku lub w hotelu. Niektóre linie lotnicze preferują natomiast zwracać koszty poniesione przez pasażerów oczekujących na lot za wyżywienie. Prawa pasażera obejmują także możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych lub kontaktów pocztą elektroniczną, które powinny zostać umożliwione przez przewoźnika.

W sytuacji dużego opóźnienia każdy pasażer zyskuje także prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu oraz transportu między lotniskiem, a obiektem noclegowym. Najważniejszym jednak prawem przysługującym każdemu pasażerowi, którego lot uległ znaczącemu opóźnieniu jest odszkodowanie za opóźniony lot. Kiedy można się o nie ubiegać?

Reklama Odszkodowanie za opóźniony lot w praktyce

Każdemu pasażerowi linii lotniczych, którego lot został opóźniony o co najmniej 3 godziny przysługuje prawo do odszkodowania pieniężnego. Istotne jest jednak to, że opóźnienie liczone jest od chwili otwarcia drzwi samolotu. W praktyce oznacza to, że aby uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot samolot musi się znaleźć w porcie docelowym co najmniej 3 godziny po planowanym lądowaniu. Osoby, których lot został opóźniony o co najmniej 5 godzin lub całkowicie odwołany mogą natomiast zrezygnować z podróży i uzyskać zwrot kosztów biletu.

Bardzo ważną kwestią jest także sama przyczyna opóźnienia. Aby otrzymać rekompensatę pieniężną za opóźniony lot przyczyna opóźnienia musi leżeć po stronie przewoźnika. W praktyce oznacza to, że w sytuacji, kiedy za opóźnienie startu samolotu winę ponoszą niekorzystne warunki pogodowe, strajk na lotnisku lub inne zdarzenia losowe, na które konkretna linia lotnicza nie ma wpływu, odszkodowanie za opóźniony lot nie zostanie nam przyznane.

O odszkodowanie za opóźniony lot możemy ubiegać się zarówno samodzielnie, jak i uzyskać je z pomocą wyspecjalizowanych w tego typu praktykach firm. Ta druga opcja jest znacznie łatwiejsza i szybsza oraz gwarantuje większe szanse uzyskania rekompensaty pieniężnej. O rekompensatę za opóźniony lot można ubiegać się w terminie 1 roku od wystąpienia opóźnienia lub odwołania lotu.

Artykuł sponsorowany

Wyświetleń: 1131 komentarze: 1
13.07.2019, 12:09r. Drukuj




Powrót


Lucja @ 19:19, 13.07.2019

IP: 89.230...153

Znajomość swoich praw to bardzo ważna sprawa, wtedy wiemy kiedy się ich dociekać, ja nawet nie byłam świadoma że za 3 h opóxnienia należy się odzkodowanie, córka mi dała namiar do givt i dzięki nim szybko się uporałam z problemem, rekompensata została mi przyznana